I stedet for virkeligheden
Jeppe Bundsgaard 21-02-98
Skal man tro politikere, erhvervsfolk, uddannelsesfolk og andre, der
har noget at sige, er internettet fremtiden. Så det er nok rigtigt.
Spørgsmålet bliver nu, hvorvidt vi selv vil være med
til at skabe denne fremtid, eller om vi med hænderne i skødet
vil sidde afventende og lade den uundgåelige fremtid komme til os.
Internettet, der i sin World Wide Web-form (den med den grafiske brugerflade)
blot er små 5 år gammel, får i disse år skyld for
mange ting, primært af positiv art. Men der er mange spørgsmål,
der indtil videre har stået ubesvarede og sågar ustillede hen.
Hvad betyder internettet for vores samvær med hinanden eller mangel
på samme? Hvad betyder internettet for vores samfund og vores demokrati,
hvad betyder internettet for vores uddannelse og kultur?
Jeg er selv tidligere computernørd, men har siden bevæget
mig i retning af de humanistiske videnskaber. Jeg kan stadig fascineres
af teknologiens vidundere, men er knap så sikker, som jeg har været,
på, at teknologien kan løse alle problemer og skabe betingelserne
for det bedste samfund af alle. Blandt fortalerne for internettet finder
man blandt andre journalisten, videnskabsformidleren og videnskabsfilosoffen
Tor Nørretranders. Han har i sin bog: Stedet som ikke er spået
internettet og dermed vores samfund og liv en lysende fremtid. Med internettet
er det åbne demokratiske samfund, som videnskabsmænd fra Bohr
til Habermas har ønsket, inden for rækkevidde.
Der er næppe mange, der
er helt så fanatisk og ubetinget sikre på disse forudsigelsers
vidunderlighed, som Tor Nørretranders er. Men positionen, skarpt
trukket op, som den er, indeholder den fremskridts- og teknologitro, der
gennemsyrer debatten om internettet i denne tid. Har vi et problem, skal
teknologien nok løse det. Sådan hænger det bare ikke
sammen. At mennesker kan udveksle lige så megen information over
nettet, som de kunne, hvis de var tilstede i samme rum, gør ikke
deres samvær autentisk. Omfavnelsen mister sin mening, hvis det blot
er noget, jeg sanser, men ikke noget, der virkelig foregår. Nørretranders
opfinder som pendant til nærvær ordet fjernvær. Når
der via nettet kan udveksles 11 megabits per sekund (Mbps), og vi har udviklet
teknologier til at omsætte disse til sanseindtryk, kan vi i princippet
ikke opfatte mere med vores sanser. Så kan vi opleve fjernvær
med en person på den anden side jorden, eller som Nørretranders
så ærligt udtrykker sine egne længsler: "Tænk at
kunne have sex med Madonna uden at være bange for at blive smittet
eller holdt fast." (158).
Hvad Nørretranders glemmer, er, at en del
af glæden ved at være sammen med et andet menneske eller ved
at være på slædetur på Grønland er det at
være til stede, være der med hele sin krop og med de farer
og udfordringer, den virkelige verden byder os. Og det er at blive holdt
fast.
Internettet lover os den ultimative frihed. Uden at være bundet
af vores krop kan vi allerede nu rejse hele verden rundt, møde og
tale med alverdens anderledes mennesker, se fremmede kulturers billeder,
høre deres musik. Det er blot om at gribe denne mulighed for frihed.
Men det er lidt som fuglen, der ikke tør
forlade sit bur, selv om lågen åbnes: Frihedens teknologi er
for døren. Tør vi tage udfordringen op? Eller foretrækker
vi trygheden i de andres valg? Som den computerkyndige ungdomsoprører
Ole Grünbaum udtrykker det i sin artikelsamling Computer Visioner:
"Vi er ligesom fuglen, der har siddet så længe i buret, at
den dag der kommer en og lukker lågen op og siger: 'flyv hvorhen
du vil' da sidder vi og virrer med hovedet og tænker over, om vi
mon alligevel ikke har det bedre her i buret end derude, hvor vi selv skal
skaffe os føden hver dag, og vi ikke ved, hvor vi skal sove næste
dag, hvor rovdyr kan angribe os o.s.v. (147)
Det lyder besnærende med denne frihed, som jo også de liberale
(ja selv de konservative) partier i diverse valgkampe lover os som et forjættet
land af uafhængighed. Måden at anskue friheden på indebærer
et individualistisk menneskesyn. Vi flyder (eller flyver) rundt som øer
i et hav, har ikke mere til overs for den anden, end at vi til hver en
tid kan forlade hende til fordel for en mere spændende eller mere
indbringende relation. En sært ensom form for frihed, synes jeg.
Et liv uden tvingende relationer, uden afhængighed af andre mennesker,
med deres fejl og mangler, i deres fysiske ufuldkommenhed og deres egensindige
handlinger, bliver tomt og meningsløst. Friheden er snarere som
Eva Madsen synger: "Friheden flyver, som svalerne højt i det blå".
Et fællesskab, der flyver og leger. Nære menneskelige relationer
danner og skal danne udgangspunktet for vores alle sammens gode liv. Internettet
kan danne supplement til det nære fællesskab. Mennesker med
samme livsopfattelse eller samme projekt kan finde ligesindede og støtte
og vejlede hinanden, som menneskerettighedsgrupper over hele jorden allerede
i dag udveksler erfaringer og sætter lys på magtmisbruget via
internettet. Men internettet kan ikke erstatte samværet i det daglige
endsige kampen for menneskerettigheder i hjemlandet.
Det er med friheden som med tilfældigheden, den er livsnødvendig,
for ellers bliver det hele for kedeligt og forudsigeligt. Men hvis alt
var frihed, var der ikke noget at være fri fra og noget valg, der
var mere værd end andre. Frihed er kun noget værd, hvis der
er nogle grænser, der kan vælges indenfor, og som indimellem
kan overskrides. Jeg føler mig allermest fri, når jeg ligger
sikkert i min elskedes arme. Netop i samværet med andre mennesker
bliver friheden meningsfuld og begrænset. Hvad er friheden værd,
hvis jeg hvert øjeblik kan rejse mig fra mit virtuelle fællesskab
og forlade de mennesker, der påstås at være mine venner?
Grundlaget for det menneskelige liv er det samvær
og den samhørighed, der har en fælles fortælling om
meningen med livet, om samfundet som det evige og identitetsskabende, om
et liv i sammenhæng. Vi har brug for at kunne tro på vores
omgivelsers udlæggelse af sandhederne, langt hen ad vejen må
og skal vores (mere eller mindre selvvalgte) autoriteter tros på
deres ord, ellers skal vi bruge al vores tid på mistænkelig
undersøgelse af alting. Vi har brug for overskuelige og nogenlunde
bestandige menneskelige netværk, hvor det betyder noget, om vi er
der, hvor vi gør en forskel. Ikke for hvem som helst, men for dem,
der gerne vil gøre en forskel for os.
Internettet ses oftest som det ultimative medie for udveksling af information.
Hvad denne opfattelse ser bort fra, er, at information har et indhold,
og at den måde informationen udveksles på afgør formningen
af indholdet. Under nogle synsvinkler kan det, der foregår mellem
mennesker siges at være udveksling af information. Fx for teleteknikeren,
der ikke interesserer sig for, hvad der siges i telefonen, men blot for,
om alle lyde, det menneskelige øre kan opfatte, kan transmitteres
med nogenlunde naturtrohed. Men informationsudvekslingen har netop et formål
ud over sig selv. Fx et sige, at jeg elsker dig, eller at fortælle
om lille Oles første skoledag, altså at fortælle mit
liv ind i den store sammenhæng. For Nørretranders bliver internettet
mediet, hvor informationsudvekslingen er målet i sig selv. Det drejer
sig om for de enkelte (narcissistiske) individer at opnå mange modtagere
af deres selvpromoverende information. Informationens mål bliver
at formidle mig selv og min eksistens og (enestående) individualitet.
Det, der foregår mellem mennesker, mellem
mig og min kæreste, mellem mig og mine venner, er kommunikation.
Det er væsentligt. Faktisk er samværet med menneskene i mine
omgivelser det eneste, der virkelig betyder noget. Det forstår Nørretranders
godt: "Nogle vil endda sige, at menneskelige relationer altid har været
det vigtigste i tilværelsen" (217). Desværre går det
galt i næste trin for Nørretranders, idet han tilsyneladende
mener, at når noget er godt, må meget af det være meget
godt. Derfor bliver kommunikation mål i sig selv. Det er lidt som
med sukker. I passende mængder er sukker livsnødvendigt; både
brød og frugt indeholder således sukker. Men det er jo ikke
ensbetydende med, at cola er sundere end brød, selvom der er mere
sukker i cola end i brød. På samme vis med kommunikation.
I nogle situationer er kommunikationen sundere for os end i andre; det
er vigtigere at tale med sine børn end med ti andre internettere.
Nørretranders har på den ene side øje for den kvalitative
side af kommunikation, men fascineres alligevel af teknologiens kvantitative
overlegenhed: "Vi værdsætter visdom, fordi den opstår
gennem en livslang udvælgelse af det essentielle i menneskelige oplevelser
... Nu bliver det billigere at sende alle kladderne med end at rydde op
først. Der er ingen, der siger, at det bliver bedre af den grund,
tværtimod. Men det er anderledes. Denne radikalt nye situation er
helt i pagt med det nye som Internettet har bragt: Alle og enhver får
muligheden for selv at redigere og udvælge, selv at navigere i et
enormt landskab af information." (140f) Men pointen er jo netop, at vi
taler sammen, fordi vi har noget at sige hinanden, noget, vi mener er vigtigere
end andet, en viden, som hvis det sættes på spidsen kan gøre
livet bedre for den anden.
Der er al for megen information på internettet,
til at et menneske kan overskue at finde frem til det, der har mening for
lige netop hende. Derfor er de såkaldte push-tjenester opstået.
Her filtreres informationen fra en række forskellige internetsider,
så den passer til den enkelte modtager, den skubbes (push) i stedet
for at blive hevet (pull) ud til internetbrugeren. "Nettets store løfte
er anarkiet: at man hver især selv bestemmer, hvad man vil vide om
og erfare. At hver mand er sin egen redaktør. Push-teknologierne
vil den anden vej." (145) Her træder Nørretranders' forståelse
af kommunikation som informationsudveksling tydeligt frem. Jo mere information,
der kommunikeres, des bedre. Det er det enkelte individ, der egenhændigt
kan udvælge lige netop det, hun har brug for. Problemet med pushteknologierne
er ikke så meget udvælgelsen, for den sker på den ene
eller anden måde, tilfældigt eller efter råd og vejledning
fra venner og andre autoriteter. Problemet opstår, når varesamfundet
helt gennemsyrer internettets indtil videre delvist ukommercielle form.
Jeg har ingen kommerciel interesse i, at andre mennesker besøger
min hjemmeside. Men på et tidspunkt tilbydes jeg sikkert penge per
besøgende mod at reklamere for alverdens produkter og for at besøge
andres hjemmesider. På samme måde får jeg gratis vha.
pushteknologien lige netop de oplysninger og nyheder, jeg har brug for,
mod at tage et par reklamer med i købet.
Kapitalisten har som mål at tjene penge. Til det formål
kræves der produkter og at folk ved, de eksisterer. Tor Nørretranders
introducerer begrebet opmærksomhedsøkonomi: Alle er forbrugere,
hvis opmærksomhed, det handler om at tiltrække sig, så
de kan købe varerne. Men internettet handler ikke blot om at sælge
varer, det handler helt grundlæggende om opmærksomhed. Jo flere,
der retter deres opmærksomhed mod et givent fænomen, des flere
reklamer kan der sælges. "Ja, det største gode, man har i
sit liv, er, at man har sin opmærksomhed, som man kan rette mod det,
man vil." (179). På det globale ikkested bliver vi alle sælgere
af os selv. Målet med vores liv bliver at tiltrække os opmærksomhed
og vie vores opmærksomhed til de steder, der giver mest igen. I vores
kommercielle narcissistiske individualisme drejer det sig ikke om menneskeligt
samvær, men om opmærksomhed. Samvær og menneskelighed
er et spørgsmål om hyperaktiv opmærksomhedstiltrækning.
Ikke for anden skyld end sin egen. På samme måde kommer det
til at gå de marginale og "eksotiske" kulturer. De kan blive storleverandører
af fortællinger, myter, mysticisme og anden pirrende information
og oplevelse, hvorved de får nye overlevelseschancer. Som autentiske
vilde.
Internettet kan bruges til mange gode formål. Men vi skal konstant
være på vagt og ikke tro, at alt internettet kan bruges til,
er godt. Vi skal være opmærksomme på, at internettet
vil ændre mange forhold i samfundet og mellem mennesker, og at vi
må følge med og skabe institutioner og nye måder at
omgås på, efterhånden som vores nuværende institutioner
og omgangsformer ændres og nedbrydes.
Målet er, at vi fortsat kan have - og måske
kan udvide - de nære forhold, vi har til mennesker, fysisk og psykisk.
Og målet er, at vi ikke bevidst eller ubevidst undertrykker grupper
eller enkeltpersoner i samfundet som følge af anvendelsen af internettet.
Vi skal samtidig sørge for, at vi ikke hægter personer eller
grupper af udviklingen, fordi det går for stærkt. Selv om nogle
synes, vi har travlt, er det ikke altid, de har ret. Og i sidste ende er
samfundets mål vel, at vi alle er unikke og uerstattelige, og at
vi derfor er et mål i os selv. Også selv om vi ikke helt kan
følge med fortroppen.
|